Partneři


Tip na knihu

Právě se nacházíte

Burgundsko 2005

5. částKolem plavebních kanálů

Burgundsko lze označit také za zemi plavebních kanálů. Na rozdíl od nás, kde na splavných řekách Labi a Vltavě kvůli neuvážené liberalizaci dopravy před několika lety provoz klesl k nule (a o to víc se zahltily naše silnice), ve Francii má říční nákladní doprava opravdu nezanedbatelné postavení. Burgundsko leží na rozvodí velkých řek Loiry, Seiny, Marny a Saony. Splavné řeky jsou pospojovány sítí kanálů.

Kanály v Burgundsku vznikly velmi dávno. Ve 30. letech 19. století byla železnice v samém začátku, a tak jediným suchozemským dopravním prostředkem byl koňský povoz. Síť říčních kanálů, které byly tehdy stavěny, vytvořily výkonnou dopravní cestu, která umožnila mnohem efektivněji přepravovat velké objemy zboží na značné vzdálenosti. A kanály existují dodnes. Jsou udržovány v provozuschopném stavu. Komerční doprava se provozuje hlavně na samotných velkých řekách a kanálech na dolních tocích, které mají vhodné parametry i pro dnešní lodě. Kanály na horních tocích, kam patří většina těch v Burgundsku, slouží k rekreační dopravě rodinných člunů. Kanály překonávají nemalé výškové rozdíly, proto jsou přerušovány co pár set metrů zdymadly. U každé plavební komory je domek v jednotném stylu, kde dřív bydlela obsluha. Vrata se dodnes obsluhují ručně: ve vymezených dobách je u každé komory obsluha, většinou studenti na brigádě, kteří proplouvajícím lodím otevírají cestu. Obsluha také zdvihá mosty. Asi nejatraktivnějšími místy na plavebních trasách jsou akvadukty a tunely. Po akvaduktech se kříží jiné řeky. Akvadukt přes Loiru v Briare je umělecké dílo, na jehož vzniku se podílel údajně i Gustav Eiffel. Tunely jsou na vrcholových úsecích kanálů de Bourgogne (Pouily-en-Auxois) a du Nivernais (la Colancelle). Tunel u Pouilly je dlouhý 3,3 km.

Stránky jsou umístěny na serverech hostingového programu CZECHIA.
© 2000 – 2015 Brněnský spolek cykloturistiky
© 2010 – 2015 webdesign by lubosspeska.cz
Licenční podmínky